EXPERTISE
EXPERTISE (eng) / ЭКСПЕРТИЗА (rus)
To conduct
examinations, the composition and status of expert groups must correspond to
the territorial scale of the expert procedure (regional, national,
international level).
Within the
framework of all types of expert procedures, expert groups collectively form an
expert rating of the evaluated product, using answers to the following
questions.
“When
carrying out expert evaluation of a specific product, please take into account
the following assessment criteria (within the framework of the ratio with other
similar products): 1) the quality of the manufacture (as well as the packaging)
of the product or the implementation of the service; 2) the prevalence and
availability of the product; 3) the convenience
of consumption of the product; 4) the service support (provision) of the consumption
process; 5) the overall completeness of satisfying consumer needs; 6) the
duration of the positive effect of consumption and the absence of negative
consequences (safety for the consumer and the environment); 7) the aesthetics
and economy of the product; 8) the validity of the market price of the product.
Based on an
objective analysis and a conscientious comparison of all these circumstances,
please answer the following questions:
1) Is the
evaluated product included in the top hundred of similar (competing) products
that you know and that are selling in the relevant territory (region, country,
continent or world) or not?
2) Which
ten of the hundred of the best similar products in the respective territory
includes the evaluated product (first, second, etc.)?
3) What
place does the evaluated product take in its ten?".
The results
of the expertise are determined as follows:
1) In the
entire volume of expert assessments, does not take into account too high and
low assessments, which differ significantly from the absolute majority of other
assessments; 2) The average value of all other estimates is determined.
Within the
framework of the wide (open) three-factor expertise, the average estimates of
professional experts, consumers, as well as the results of contextual analysis
of information in the media (analysis is carried out by the managers of the
Academy) form three intermediate assessments: expert, consumer and analytical.
The final result of the wide expertise is defined as the average value of these three intermediate assessments. The absence of the intermediate assessment of consumers does not prevent the determination of the final result of the wide (open) expertise.
If the final assessment of the wide (open) three-factor expertise will differ significantly (by more than 20% - up or down) from the expert assessment, such a overall result is further corrected by increasing or decreasing (in accordance with the expert assessment) by 10%.
Для проведения экспертиз состав и статус экспертных групп
должен соответствовать территориальным масштабам экспертной процедуры
(региональный, национальный, международный уровень).
В рамках всех видов экспертных процедур, экспертные группы
коллегиально формируют экспертный рейтинг оцениваемого продукта, с помощью ответов
на указанные ниже вопросы.
«При осуществлении экспертного оценивания конкретного продукта,
примите, пожалуйста, во внимание следующие критерии оценки (в рамках
соотношения с иными аналогичными продуктами): 1) качество изготовления (а также
упаковки) товара или реализации услуги; 2) распространенность и доступность
продуктов; 3) удобство потребления продукта; 4) сервисное сопровождение
(обеспечение) процесса потребления; 5) общую полноту удовлетворения
потребительских нужд; 6)
продолжительность позитивного эффекта от употребления и отсутствие негативных
последствий (безопасность для потребителя и окружающей среды); 7) эстетику и
экономичность продукта; 8) обоснованность рыночной цены продукта.
Исходя из объективного анализа и добросовестного сопоставления
всех указанных обстоятельств, ответьте, пожалуйста, на следующие вопросы:
1) Входит ли оцениваемый продукт в сотню лучших аналогичных
(конкурирующих) продуктов, которые Вам известны и реализуются на
соответствующей территории (регион, страна, континент или мир) или нет?
2) В какую по счету десятку из сотни лучших аналогичных
продуктов на соответствующей территории входит оцениваемый продукт (первую,
вторую и т.д.)?
3) Какое место в своей десятке занимает оцениваемый
продукт?».
Результата экспертизы определяются следующим образом:
1) Во всем объеме экспертных оценок не учитываются слишком завышенные и заниженные оценки, которые значительно отличаются от абсолютного большинства иных оценок; 2) Определяется среднее значение всех остальных оценок.
В рамках широкой (открытой) трехфакторной экспертизы, средние оценки профессиональных экспертов, потребителей, а также результаты контекстного анализа информации в СМИ (анализ осуществляется менеджерами Академии) формируют три промежуточные оценки: экспертную, потребительскую и аналитическую.
Итоговый результат широкой экспертизы определяется как
среднее значение этих трех промежуточных оценок. Отсутствие промежуточной оценки потребителей
не препятствует определению итогового результата широкой (открытой) экспертизы.
Если итоговая оценка широкой (открытой) трехфакторной экспертизы будет значительно отличаться (более, чем на 20 % -в большую или меньшую сторону) от экспертной оценки, такой общий итог ещё дополнительно корректируется путем увеличения или уменьшения (в соответствии с экспертной оценкой) на 10%.
office(at)iashe.co.uk
#IASHE, #бизнес, #business, #rating, #рейтинг, #топ100, #top100, #качество, #quality, #goods, #services, #market, #товары, #услуги, #рынок
Comments
Post a Comment